جستجو
Close this search box.

ترمیم دندان های شیری و دائمی کودکان

Repair of children's milk and permanent teeth

اگر کودک دچار دندان درد شده است، ممکن است بخاطر پوسیدگی دندان باشد. باید بلافاصله دندانپزشک متخصص کودکان دندان ها رو بررسی کرده و درمان دندان ها انجام گردد.
اگر پوسیدگی دندان ها درمان نشود، به پیشرفت خود ادامه میدهد و امکان درگیری عصب دندان وجود دارد به دلیل نازک بودن مینای دندان شیری نسبت به دائمی، رشد پوسیدگی در دندان کودکان سریعتر است و درگیری عصب بسیار سریع اتفاق می افتد.
بخاطر داشته باشید که آخرین دندان های شیری در کودکان تقریبا در سن 12 سالگی می افتد و درنتیجه عدم درمان پوسیدگی دندان شیری میتواند خطرناک باشد.

روش‌های مختلف ترمیم دندان

روش های پرکردن و ترمیم دندان کودکان عبارتنداز:

  1. پرکردن دندان با مواد نقره ای رنگ (آمالگام)
  2. پرکردن دندان ها با مواد سفید رنگ (متد کامپوزیتی)
مواد پر کردن دندان کودکان

نکاتی بعد از ترمیم دندان کودک

بعد از آنکه دندان کودک شما ترمیم شد، ممکن است کودک کمی احساس ناراحتی کند. این ناراحتی احتمالا ناشی از تحریک شدن پالپ دندان یا یک بافت لثه ای واقع در نزدیکی دندان باشد. برای اکثر کودکان، این درد و ناراحتی باید در طی یک یا دو روز کاهش یابد. این درد را میتوان با مصرف شربت ایبوپروفن تسکین داد.
همچنین بخاطر بی حسی موضعی که در حین انجام درمان استفاده شده، دندان کودک و ناحیه اطراف آن برای چندین ساعت بعد از درمان بی حس خواهد بود. این امر ممکن است در صورت بی توجهی والدین مشکلاتی را بوجود آورد، اگر کودک با آن قسمت بی حس نوشیدنی یا غذایی را بمکد، گاز بزند یا بجود متعاقبا دچار آسیب میشود.
باید مراقب کودک باشید تا وقتی که بی حسی کاملا از بین رفته باشد، کودک باید از گاز زدن و جویدن با ناحیه بی حس شده خودداری کند. برای جلوگیری از آسیب بیشتر در حین بی حسی، به کودکتان تنها غذاهای نرم و مایعات بدهید تا از گاز زدن ناگهانی لپ و لب ها جلوگیری شود. هرگاه که بی حسی برطرف شود کودک میتواند غذاهای عادی مصرف کند.

نکاتی درباره ترمیم دندان های شیری کودکان

درصورتی که پوسیدگی دندان در حد مینا و عاج دندان پیشروی کرده باشد درمان مورد نیاز ترمیم دندان است.
این ترمیم ها برحسب صلاحدید دندانپزشک با مواد کامپوزیت (مواد همرنگ دندان) و یا آمالگام (مواد نقره ای رنگ) انجام می گیرد.
درصورت تخریب وسیع تاج دندان شیری ممکن است از روکش های مخصوص دندان کودکان که از جنس استیل ضدزنگ هستند استفاده گردد. انتخاب نوع ترمیم باید به طور کامل به دندانپزشک واگذار گردد زیرا در بسیاری از موارد ترمیم با نوع خاصی از مواد ممکن است امکان پذیر نبوده و یا مناسب دندان کودک شما نباشد.

مراقبت های بعد از ترمیم دندان کودکان

  1. تا 24 ساعت با سمتی که ترمیم انجام شده، غذای سفت خورده نشود تا استحکام ترمیم کاهش نیافته و ترکی روی ترمیم ایجاد نشود.
    در اینصورت طول عمر ترمیم بیشتر میشود و درصورت داشتن ترمیم های همرنگ زیبایی در دندان های جلو بیشتر میشود.
  2. خوردن مواد رنگی طی 24 ساعت اولیه در ترمیم های همرنگ دندان اکیدا ممنوع است و به طور کلی برای افزایش طول عمر و رنگ و زیبایی ترمیم، از خوردن چای، کاکائو، انار و غذاهایی که دارای رنگ های افزودنی هستند خودداری کنید.
  3. هر روز یا یک روز درمیان برای کودک نخ دندان بکشید ( میتوانید از نخ دندان های دسته دار هم استفاده کنید.)
  4. معمولا به علت اینکه ترمیم ها و روکش ها زیر لثه قرار میگیرند، دادن شربت های ایبوپروفن در همان روزی که درمان انجام شده است توصیه میشود.
  5. ملاحضات بعد از بی حسی در کودکان: مراقب باشید تا کودک زبان و لب خود را به علت بی حسی گاز نگیرد. چراکه معمولا کودکان لب و زبان خود را به علت اینکه بی حس هستند، می جوند و در این صورت گوشه لب زخم شده و متورم میشود. (تصویر پایین)
    در اینصورت باید بهداشت و شستشوی کامل زخم به طور مرتب انجام شود و گاهی به خاطر شدت زیاد زخم ، آنتی بیوتیک نیز تجویز میشود.
گلز گرفتن لب در کودکان
گاز گرفتگی لب

تفاوت ترمیم دندان و فیشورسیلانت تراپی

زمانی که بخشی از بافت دندان را متعاقب پوسیدگی و یا هر عامل خارجی دیگری از دست می دهیم، نیاز به ترمیم دندان داریم. در ترمیم دندان بایستی بافت پوسیده دندان را تراش داده و گاهی اوقات نیز نیازمند عصب کشی دندان خواهیم بود. بدیهی است چنین درمان های دندانپزشکی نیاز به تزریق بی حسی خواهند داشت.

ولی فیشورسیلانت تراپی در واقع پیشگیری از پوسیدگی دندان میباشد. در فیشورسیلانت تراپی، تنها شیارهای عمیق و باریک دندان که مستعد پوسیدگی هستند، با داروی فیشورسیلانت پوشیده میشوند.

بدیهی است فیشورسیلانت تراپی به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام میشود و هیچ تراشی بر روی دندان انجام نمیشود. در این روش تنها شیارهایی که قابل دسترسی برای رعایت بهداشت نیستند، به منظور محافظت از دندان و پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی، فیشورسیلانت تراپی میشوند.

ترمیم دندان کودکان چه زمانی لازم است ؟

  1. شکستگی دندان ها
  2. خرابی و پوسیدگی دندان ها
  3. بی نظمی در دندان ها
  4. عدم رشد درست دندان ها
  5. تغییر رنگ و لکه شدن دندان ها

آیا پر کردن دندان کودک درد دارد ؟

خیر، چون در ابتدا دندانپزشک دندان کودک را بی حس میکند و بعد از آن دیگر کودک هیچ چیزی را حس نمیکند و هیچ دردی را طی انجام پر کردن دندان نخواهد کشید. فقط در هنگام بی حس شدن دندان خود ممکن است احساس کند که آب سردی روی دندان هایش ریخته شده و کمی فشار را احساس کند.

مراحل پر کردن دندان کودکان

روش پر کردن دندان کودکان همانند پر کردن دندان بزرگسالان است، اما بهتر است برای انجام اینکار کودک را نزد دندانپزشک اطفال برد چرا که دندانپزشک اطفال اینکار را با دقت تر و با ظرافت بیشتری انجام میدهد، تا کودک دلبند شما احساس ناراحتی و درد نداشته باشد.

مرحله اول، آماده کردن کودک:

در ابتدا کودک باید پیش از پر کردن دندان خود آمادگی لازم را داشته باشد تا در محیط دندانپزشکی حاضر شود و در یونیت دندانپزشکی احساس راحتی کند.
در بعضی مواقع ممکن است از گاز نیتروژن برای آنها استفاده شود، که این کار به  میزان استرس و سن کودک بستگی دارد. گاز نیتروژن صددرصد ایمنی برای کودک دارد. این روش، شکل خفیفی از بیهوشی است که به آنها کمک میکند تا ترسی نداشته باشند و در طول درمان راحت باشند. با روش گاز نیتروژن، کودک احساس راحتی دارد اما هوشیار است.

مرحله دوم، معاینه دندانپزشکی:

در طی معاینه دندانپزشکی ، متخصص دندانپزشکی کودکان محل و دندان هایی که دارای پوسیدگی‌ است را مشخص کند . عکس‌برداری دندان می‌تواند به مشخص ساختن نواحی پوسیده کمک کند. به همین دلیل است که دندانپزشک از شما متناسب با نیاز کودک شما یکی از انواع عکس دندان را میخواهد.

مرحله سوم، بی حسی:

دندانپزشک اطفال از بی حسی موضعی برای دندانی که قرار است ترمیم شود استفاده میکند.
تا کودک شما دردی را حس نکند و این یکی از مهم ترین اقداماتی است که برای طی روند درمان کاربردی است.

مرحله چهارم، برداشت پوسیدگی دندان :

هنگامیکه دندان بی حس شود، دندانپزشک پوسیدگی دندان کودک را با ابزار مخصوص تراش یا حفر کننده بر میدارد. دستیار او بوسیله یک ابزار دیگر آب و هر گونه چرک و آلودگی در دندان است را خارج میکند تا دندان در طول مدت ترمیم تمیز و خشک بماند، و از این‌ رو کودکتان احساس راحتی خواهد کرد.

و مرحله آخر، پرکردن دندان:

هنگامیکه پوسیدگی برداشته شود، دندانپزشک حفره باقی مانده را با یک ماده پرکننده‌ای مانند آمالگام (نقره‌ای) یا کامپوزیت (همرنگ دندان) پر میکند. بعد از قرارگیری ماده پرکننده، دندانپزشک از کودک میخواهد تا دندان‌ ها را روی هم قرار دهد تا مطمئن شود که همه چیزی به خوبی انجام شده است. پس از یک شستشوی سریع، مراحل ترمیم کامل میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *