درمان ریشه (عصب کشی) دندان های شیری و دائمی

درمان ریشه (عصب کشی) دندان شیری کودکان

هنگامیکه پوسیدگی دندان در کودکان به اندازه کافی عمیق باشد و به عصب برسد، کودک نیاز به عصب کشی دندان دارد. در عصب کشی دندان ها بافت پالپ آسیب دیده ریشه دندان برداشته میشود.

1- پالپوتومی (PULPOTOMY): درمان و خارج کردن عصب تاج است.

2- پالپکتومی (PULPECTOMY): درمان و خارج کردن عصب تاج و ریشه دندان است.

عصب کشی دندان شیری برحسب وضعیت دندان و تشخیص دندانپزشک متخصص کودکان به دو صورت انجام می گیرد در حالت اول فقط بافت پالپی تاج دندان خارج میگردد ولی در التهابات گسترده تر بافت پالپی ریشه های دندان نیز خارج میگردد.

عصب کشی در کودکان دو نوع است پالپوتومی یکی از آنهاست که معمولا کودک در این حالت درد خودبخود یا درد شبانه ندارد و عصب سطحی دندان خارج میشود و عصب ریشه ای باقی میماند و بر روی بافت عصب باقی مانده مواد مخصوص قرار داده میشود و در نهایت دندان بنا به صلاحدید دندانپزشک ترمیم و یا روکش میشود.
اما پالپکتومی: در این حالت معمولا عصب ریشه ای دندان التهاب دارد یا عصب به طور کلی مرده است. معمولا کودک درد شدید، درد خودبخود یا شبانه یا تورم در ناحیه دندان دارد. عصب ریشه به طور کامل خارج میشود و ریشه دندان شستشو داده میشود سپس ریشه دندان توسط مواد مخصوص دندان های شیری پر و بعد از آن دندان پر و یا روکش میشود.

در زمان پوسیدگی دندان کودک و ایجاد دندان درد اولین و ساده ترین راه حلی که به ذهن والدین میرسد، کشیدن دندان شیری عفونی کودک است اما کشیدن یا از دست دادن زود هنگام دندان های شیری میتواند موجب بروز اختلال در جویدن و تکلم کودک و همچنین از دست رفتن فضای رویشی دندان های دائمی شود.

درمان ریشه دندان کودکان باعث میشود علاوه بر رفع پوسیدگی ها ، دندانهای شیری سر جای خود باقی بمانند و نظم و ترتیب دندانهای دائمی به هم نخورد. چرا که هر دندان شیری جای دندان دائمی جایگزین را حفظ میکند.

عصب کشی دندان کودکان معمولا در مطب و تحت بی حسی موضعی انجام میشود که بطور کامل دندان آسیب دیده بی حس می شود.

بعد از بی حسی با استفاده از وسایل مخصوص عصب اسیب دیده دندان خارج میگردد و کانال های ریشه دندان با مواد مناسب پر می گردد.

• در اکثر مواقع اولین نشانه،  درد دندان کودک است، از درد شدید گرفته تا درد خودبخود یا فقط در پاسخ به یک محرک خاص باشد.البته با توجه به اناتومی دندان های شیری بعضی مواقع حتی بدون علائم درد دندانی،دندان ها نیاز به عصب کشی دارند.
  • حساسیت به غذای گرم  یکی دیگر از علائم نیاز دندان به درمان ریشه است، همچنین علائم عفونت، از جمله حساسیت و تورم لثه نیز میتوانند نشانه های آسیب به ریشه دندان باشند.
  • درصورت ایجاد آبسه، ممکن است بر روی لثه کودک خود برجستگی جوش مانند مشاهده کنید.
  • علائم دیگری که کودک شما نیاز به عصب کشی دارد شامل تب، ضعف عمومی و حساسیت غدد لنفاوی است.

هدف از عصب کشی دندان های شیری کودکان کمک به حفظ دندان های شیری به جهت افزایش کیفیت تغذیه و جویدن کودک و همچنین داشتن دندان های شیری بی عیب و نقص در دوران کودکی و جلوگیری از عفونت و آبسه دندان در کودکان میباشد.

تعداد جلسات عصب کشی بستگی به نوع دندان و عمق خرابی های دندان کودک دارد. و همچنین همکاری کودک با دندانپزشک.در اکثر کودکان عصب کشی دندان ها در یک جلسه انجام میگیرد.

• آبسه دندان
  • پوسیدگی شدید و عفونت دندان کودک
  • التهاب یا قرمزی اطراف دندان آسیب دیده
  • حساسیت شدید دندان کودک به سرما یا گرما
  • درد شبانه دندان
  • درد خودبه خود
  • پوسیدگی های عمیقی که با رادیوگرافی مشخص شود نزدیک عصب دندان است
  • درد مداوم دندان هنگام جویدن یا حتی لمس کردن آن
  • دردناک و حساس شدن گره های لنفاوی
  • شکستگی دندان که پالپ دندان را تحت تاثیر قرار دهد
  • لقی غیرمنتظره دندان آسیب دیده
  • برخی از موارد ضربه خوردن دندان ها

با به تعویق انداختن درمان ریشه، پالپ دندان عفونی شده و دچار التهابات میگردد و ممکن است برای جوانه دندان دائمی زیرین نیز مشکل ساز گردد.
اگر درمان ریشه دندان شیری به موقع انجام شود، هیچگونه آسیبی برای دندان دائمی جایگزین ندارد و دندان دائمی بدون هیچگونه مشکلی رویش خواهد کرد.

خیر، درصورتی که کودک با دندانپزشک همکاری داشته باشد نیازی به آرامبخشی و بیهوشی نیست اما اگر سن کودک کم باشد و یا به دلیل ترس و استرس زیاد قادر به همکاری با دندانپزشک نباشد متخصص کودکان مجبور به درمان تحت بیهوشی و آرامبخشی خواهد بود.

1- باید حتما به بهداشت دهان و دندان کودک خود اهمیت بدهید و به کودک خود آموزش دهید که دو بار در روز از مسواک و حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کند.

2- با استفاده از فیشورسیلانت کردن دندان کودک خود میتوانید شیار های دندان های دائمی او را با مواد مخصوص پر کنید تا از تجمع غذا بر روی آن جلوگیری کنید .

3- علاوه بر فیشورسیلانت، مسواک و نخ دندان، انجام فلورایدتراپی منظم در مطب دندانپزشکی کودکان،  نقش تأثیر گذاری در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک دلبند شما دارد.

خیر، عصب کشی دندان های شیری ارتباطی به دندان های دائمی کودکان ندارند و کاملا مجزا هستند زیرا ریشه های دندان شیری و دائمی کاملا از هم جدا هستند.
درمان ریشه دندان شیری آلوده، باعث ایجاد محیطی تمیز و عاری از میکروب در زیر ریشه دندان های شیری که همان محل قرارگیری دندان های دائمی میباشد، میگردد.
باقیماندن عفونت در ریشه دندان شیری، محیطی آلوده در زیر ریشه های دندان شیری ایجاد کرده و  به جوانه دندان های دائمی که در آنجا واقع هستند آسیب میزند.

بله، دندان های شیری دارای تمام اجزای دندان دائم هستند. دندان شیری همانند تمام دندان ها دائمی دارای دو قسمت تاج و ریشه میباشند که شامل مینا، عاج و بافت پالپی است که اصطلاحا عصب دندان نامیده میشود.

سلامت و حفظ دندان های شیری همانند سلامتی و حفظ دندان های دائمی در کودک، حائز اهمیت است؛ به همین علت، تا جایی که ممکن باشد، متخصص دندانپزشکی کودکان از کشیدن دندان شیری در کودکان خودداری میکند. در حقیقت بهتر است به جای کشیدن دندان های شیری آسیب دیده یا دچار عفونت، از درمان ریشه و سایر روش های درمان مناسب برای حفظ آنها استفاده شود.

برخلاف تصور خیلی از والدین، تمامی دندان های شیری ریشه های کاملی دارند. اما اگر دندان های شیری ریشه دارند، پس چرا این دندان ها لق میشوند و می افتند و در زمان افتادن ریشه ای ندارند ؟

جایگزینی دندان های دائمی در دهان کودکان طی فرآیندی بسیار هوشمندانه در فک انسان برنامه ریزی شده است. زیر هر کدام از دندان های شیری، در ناحیه زیرین ریشه ها در فک، یک جوانه دندان دائمی وجود دارد. هنگامیکه جوانه دندان های دائمی شروع به حرکت برای رویش به داخل دهان میکنند، به مرور ریشه دندان هایی شیری تحلیل میروند؛ در نتیجه والدین در زمان افتادن دندان های شیری آنها را بدون ریشه میبینند.
دندان های شیری هم مانند دندان های دائمی تمامی اجزای یک دندان را دارا میباشند.که شامل

ریشه بخشی از ساختار دندان است که درون استخوان قرار دارد و باعث فیکس شدن دندان در جای خود میشود. ریشه تقریبا دو سوم کل دندان را تشکیل میدهد.
اعصاب، رگ های خونی و استخوان فک در بخش ریشه قرار دارند. استخوان فک حاوی حفرات دندانی است که ریشه دندان ها را درون خود جای میدهد.
گردن ما بین تاج و ریشه دندان قرار دارد. لثه و پالپ در این بخش جای میگیرند.
پالپ یا مغز دندان بخش درونی و زنده دندان است. این بخش از رگ های خونی ریز و بافت عصبی ساخته شده است.
تاج دندان بخشی از بافت دندان است که در دهان به راحتی قابل مشاهده است و در بالای لثه قرار دارد. مینا و عاج در بخش تاج دندان قرار دارند.
مینا بیرونی ترین لایه دندان است و به عنوان سخت ترین بخش بدن شما، به محافظت از دندان در برابر باکتری ها کمک میکند. عاج لایه ای از بافت معدنی درست زیر مینای دندان است. این بخش، دندان را در برابر گرما و سرما محافظت میکند.